Consulteu les obres detallades aquí.
Les obres:
Guillaume Connesson, "Le rire de Saraï" per a flauta i piano Aaron Copland, sextet per a clarinet, dos violins, viola, violoncel i piano Antonin Dvorak, sextet per a cordes, Op. 48 George Enescu, octet per a cordes Louise Farrenc, trio per a flauta, violoncel i piano Orlando di Lasso, "Da pacem, domine" arranjat per a quintet de cordes Xavier Montsalvatge, Quadrívium per a trio de cordes Leo Ornstein, quintet per a piano i cordes Nino Rota, trio per a flauta, violí i piano Franz Schubert, quintet per a cordes, D. 956 Alexander Zemlinsky, dos fragments per a clarinet, violí, viola i violoncel Mozart i Boccherini: obres per a orquestra de cambra amb alumnes de l'Escola de Música Presentem el projecte Cat.Cambra, una nova temporada de concerts de música de cambra per a Catalunya. catcambra.cat facebook.com/catcambra Els fundadors dels festivals d'estiu "Pòdium Internacional Matadepera" i "Músics en Residència d'Alella" es junten per portar les seves idees de programació des de l'àmbit local i estiuenc a sales de tot el país durant tot l'any. Un dels principals interessos de Cat.Cambra és donar a conèixer obres mestres de la música de cambra i també per a un sol instrument, que per la seva instrumentació insòlita o simplement pel fet de no tenir el reconeixement que mereixen, no tenen lloc en els programes de cambra habituals. A través de formacions i estils differents es creen relacions i contrasts dins d’un programa, que fan sorgir una dimensió afegida per al públic que rarament es pot trobar als concerts tradicionals. En alguns dels concerts es jugarà amb les expectatives del públic en quant a les convencions del concert clássic com l'aplaudiment, les pauses, l'ús de l'escenari etc. Cada concert serà presentat pels artistes, que explicaran el concepte de programació i també revelaran informacions interessants de la preparació del concert, apropant així els músics al públic. Cat.Cambra és un projecte propulsat per músics de Catalunya amb avalada carrera internacional i experiència d'organització de concerts i festivals (Peter Schmidt, Katia Michel i Helena Satué). Immersos en la vida musical del país compten amb la col·laboració d'alguns dels millors solistes i músics de cambra de Catalunya. A més, a Cat.Cambra hi participen músics de tota Europa, entre els que hi ha solistes i músics de cambra guardonats amb premis internacionals, especialistes de música contemporània així com membres d'algunes de les millors orquestres d'Europa. Per tant, i degut a la varietat d'instrumentacions del repertori, Cat.Cambra no és un ensemble fix, sinó que cada concert produeix sinergies noves i especials, sempre amb la garantia d'un nivell musical excepcional. En aquest article s'explica el projecte i la seva raó ésser dins el paisatge cultural a Catalunya: http://www.catcambra.cat/blog/comunitat-proximitat-unicitat La soprano terrassenca Elena Copons ens parla del primer Pòdium Internacional Matadepera de l'any passat i del que promet ser el Pòdium 2015. El Pòdium Internacional Matadepera, acollit per un festival de llarga trajectòria, és una de les poques oportunitats que hi ha a casa nostra de gaudir de moltes hores de música de cambra en tan sols una setmana. Onze músics vinguts de diferents països muntarem quatre programes units per un mateix fil conductor: “Somiant amb les orelles obertes”. Els assajos, oberts al públic des de l’inici, ofereixen una oportunitat única d’endinsar-se en el procés de muntatge de les obres i alhora, possibiliten el diàleg entre els oients i els músics. Els qui l’any passat van assistir als assajos i als concerts en varen gaudir intensament. Participar en la primera edició va ser molt gratificant. Hi va haver bona entesa musical, professionalitat i proximitat amb el públic. Aquest any tinc el goig de participar en dos dels quatre concerts, a "Primera part del somni: Colors i fragàncies" amb “Psyché” de Falla i al concert de l’endemà "Segona part del somni: Malsons dolços" amb “Chansons madécasses” de Ravel i la “Chanson perpétuelle” de Chausson. Us hi esperem! L'arpista matadeperenca Anna Quiroga ens parla del encaix que té el Pòdium Internacional Matadepera dins el paisatge musical de Catalunya i ens explica la seva relació amb les obres que hi tocarà. Catalunya sempre ha estat molt activa en relació a esdeveniments relacionats amb la música; en ciutats molt petites s’hi duen a terme festivals molt importants. Està molt bé que un poble tant petit com Matadepera s’hi afegeixi i que a més crei un marc aparticipatiu on el músics no són únicament escoltats, sinó també acollits i integrats en la vida quotidiana matadeperenca. Tant Falla com Debussy els vaig tocar per primer cop a classe de cambra quan feia primer curs de Superior. A partir de llavors, Debussy m’ha vist créixer ja que l’he estat tocant constantment fins al dia d’ avui. En quan a la Ballade de Salzedo, malgrat fer poc que la tinc en repertori, és una obra amb la qual he tingut una relació molt intensa ja que desde un primer moment em va subjugar, no tant sols pel repte que representa a nivell tècnic, sinó també per la seva gran qualitat musical. Cal remarcar que Salzedo era un excel.lent arpista i això es pot constatar en aquesta obra ja que explota els recursos de l’instruments fins a punts inimagina. Pel que fa a l’ Ibert, és com un petit concert per a arpa i orquestra malgrat els fragments solistes són pocs i la orquestra està constituida únicament per dos instruments. Era una obra que no coneixia i que interpretaré per primer cop al Pòdium de Matadepera. Tots els assaigs oberts tindran lloc al Casal de Cultura de Matadepera (Pere Aldavert, 4 08230 MATADEPERA, Tel. 93 730 01 32), amb l'excepció de la tarda del dilluns, dia 29 de juny. Dilluns, 29 de juny: De 10h a 13.30h 10h-11.30h W. A. Mozart, quartet per a piano i cordes en sol menor 12h-13.30h E. W. Korngold, suite per a piano mà esquerra, dos violins i violoncel, Op. 23 De 17h a 19.30h Barcelona: Aula Magna del Centre Professional del Conservatori del Liceu, Pl. Urquinaona, 11 J. Brahms, sextet per a cordes No. 1, Op. 18 Dimarts, 30 de juny: De 10h a 13.30h 10h-11.30h Sala d'actes: G. Puccini, "Crisantemi" per a quartet de cordes" i F. Martin "Pavane couleur du temps" Sala B: C. Debussy, sonata per a flauta, viola i arpa 12h-13.30h Sala d'actes: E. W. Korngold, suite per a piano mà esquerra, dos violins i violoncel, Op. 23 Sala B: C. Debussy, sonata per a flauta, viola i arpa De 17h a 20.30h 17h-18h Sala d'actes: M. Ravel, "Chansons madécasses" per a soprano, flauta, violoncel i piano Sala B: W. Lutoslawski Bucoliki per a viola i violoncel 18h-19.30h M. De Falla, "Psyché" per a soprano, flauta, violí, viola, violoncel i arpa i E. Chausson, "Chanson perpétuelle" per a soprano, quartet de cordes i piano 19.30h-20.30h J. Ibert, trio per a violì, violoncel i arpa Dimecres, 1 de juliol: De 10h a 13.30h 10h-11h M. De Falla, "Psyché" per a soprano, flauta, violí, viola, violoncel i arpa 11h-12h Sala d'actes: M. Ravel, "Chansons madécasses" per a soprano, flauta, violoncel i piano Sala B: J. Ibert, trio per a violì, violoncel i arpa 12h-13.30h Sala d'actes: E. Chausson, "Chanson perpétuelle" per a soprano, quartet de cordes i piano Sala B: C. Debussy, sonata per a flauta, viola i arpa Dijous, 2 de juliol: De 10h a 13.30h 10h-11.30h Sala d'actes: A. Schnittke, trio per a cordes Sala B: W. Lutoslawski, "Bucoliki" per a viola i violoncel 12h-13.30h Sala d'actes: G. Puccini, "Crisantemi" per a quartet de cordes" i F. Martin "Pavane couleur du temps" Sala B: C. Debussy, sonata per a flauta, viola i arpa Divendres, 3 de juliol: De 10h a 13.30h 10h-11.30h A. Schnittke, trio per a cordes 12h.13.30h J. Brahms, sextet per a cordes No. 1, Op. 18 Dissabte, 4 de juliol: De 10h a 13.30h 10h-11h P. Hindemith, "Obertura de "L'holandès errant" de Richard Wagner, com la tocaria una mala orquestreta de balneari a primera vista a les 7 del matí a la placeta de la font" per a quartet de cordes 11h-13.30h J. Brahms, sextet per a cordes No. 1, Op. 18 Diumenge, 5 de juliol: De 10h a 13.30h 10h-12h P. Hindemith, "Obertura de "L'holandès errant" de Richard Wagner, com la tocaria una mala orquestreta de balneari a primera vista a les 7 del matí a la placeta de la font" per a quartet de cordes 12.30h-13.30h J. Brahms, sextet per a cordes No. 1, Op. 18 La violista Isabel Villanueva nos explica qué es para ella lo que hace especial la música de cámara, el repertorio del Pòdium y festivales como el de Matadepera. La música de cámara tiene un lugar fundamental en la vida de un músico, y aún más concretamente en la vida de un violista. Particularmente el poder hacer música de cámara en diversas formaciones y con artistas diferentes como es mi caso, desarrolla una gran capacidad musical, de escucha, de adaptación y de compartir, creando una maravillosa atmósfera al interpretar grandes obras de la música con amigos musicales, o con artistas que no conoces, pero precisamente esa forma comunicación es la gran cualidad de la música, la magia que se crea en una atmósfera personal muy cercana gracias al trabajo de sensibilidad musical. Es un gran enriquecimiento para mí como artista y como persona. En el festival tendré oportunidad de presentar cuatro obras, de ellas dos son de las obras más importantes para viola en la música de cámara; la Sonata para flauta, viola y arpa de Debussy, una obra maestra de extraordinaria belleza y en su máxima expresión del estilo impresionista, donde la viola ocupa un papel de máxima importancia musical. Es además las obra más exigente técnica musicalmente escrita para esta formación, de una gran elegancia y fragilidad. Interpretaré también en el mismo concierto "Psyché" de Manuel de Falla, una obra camerística para soprano e instrumentos también en el estilo impresionista. En el concierto de clausura del Podium, interpretaré en dúo para viola y cello las 'Bucólicas' de Lutoslawski, unas breves piezas del compositor polaco basadas en las melodías campestres populares de su país, muy enérgicas y sugestivas. Y para finalizar, una obra entre las más grandes: el sexteto para cuerdas No.1 de Brahms. Interpretaré la parte de viola primera, que posee un rol fundamental en esta obra. Estoy deseando poder compartirla junto a todos los colegas músicos del Podium y presentarla en público! Los festivales son siempre un encuentro muy especial y esperado para nosotros los músicos! conocemos nuevos artistas de distintas culturas y trayectoria, o nos reencontramos con compañeros musicales, compartimos unos días trabajando la música desde distintas perspectivas cada uno poniendo de nuestra parte, para al final crear nuestra propia versión, lo que hace de ello una gran celebración musical y humana. Isabel Villanueva, viola |